Propeller efter syfte och mål

När man talar om propellrar och propellerbyten finns det en hel del att ha i åtanke för den som vill få fram exakt de egenskaper som eftersöks. Det går att spara både tid och pengar på att hitta rätt typ av propeller med en gång, men det kanske inte alltid är så lätt.

Bestäm syfte och mål först

När man ska eller har köpt en ny eller begagnad båt kommer den med all sannolikhet med en båtmotor. Inte sällan är båtmotorer utrustade med en standardpropeller som är sådär lagom bra på det mesta. Kan hända är den inte anpassad till båtens skrovlängd och/eller vikt, kanske inte heller till rekommenderat maxvarvtal.

Här behöver man alltså fundera över vad det är man vill ha båten till och av vilka samt hur den ska användas. Man kan vinna en hel del prestanda om man ser till att anpassa propellern till motorns och båtens användningsområde och egenskaper. Är det primära syftet acceleration och kraft eller är det toppfart och ekonomiskt försvarbar körning som är målet?

Ska man dra en wakeboard eller ett par vattenskidor bakom båten är det med all sannolikhet det förstnämnda som gäller, medan det för långdistanskörning är bäst med det sistnämnda.

Aluminium, brons eller rostfritt stål?

Idag säljs aluminiumpropellrar ofta som standardutrustning på en båtmotor. Då behöver man veta att bladen på propellern är ömtåliga och att de därför behöver vara av en viss tjocklek. Metall är ett relativt mjukt material och vid bottenkänning kan det därför bli skador på bladen.

Aluminium

Har man en propeller av aluminium skadas inte propelleraxeln lika illa som om man har en stålpropeller. Dessutom är aluminiumpropellrar från https://propellerteknik.se ofta billigare i inköp. Vare sig komposit eller plast är särskilt vanligt förekommande material i en propeller men ibland förekommer de trots allt. Fördelen med dessa material är att de inte rostar, däremot flexar materialet, vilket betyder att det tål mindre belastning än en metallpropeller.

Brons

En tung och halvplanande båt kan med fördel ha en propeller tillverkad av brons, i synnerhet om båten har en rak propelleraxel. Dock passar brons inte lika bra vare sig till drev eller utombordare.

När det gäller flexibilitet och formbart material är rostfritt stål det allra bästa eftersom det är ett hårt material. Det betyder att bladen kan göras mycket tunna, vilket i sin tur gör så att de kan skära vattnet lättare. De är även mer bränsleekonomiska.

Rostfritt stål

Greppet hos en stålpropeller är också mycket bättre, vilket har positiva effekter på såväl acceleration som toppfart. En nackdel är att stålpropellern utsätts för större påfrestningar vid eventuella grundstötningar.

Att det finns en rad olika typer av stålpropellrar, utrustade med lika många egenskaper, gör att det blir lättare att hitta en propellermodell som optimerar just den båt man själv har eller ska köpa. Stål är dessutom ett material som tillåter exakt och effektiv design och vill man optimera resultatet ytterligare kan motorn med fördel monteras en eller ett par tum högre än vad som ofta anges som standard.